please wait, site is loading

Coach

Coach (ook online)

 

 

 

Het doel van coachen: anders denken = anders doen

Alles wat je aandacht geeft groeit. Evenals een mooie tuin heeft ook een mens aandacht nodig om tot bloei te komen. Kom je in dat proces een probleem tegen, dan help ik je daarbij. Bijvoorbeeld door je te stimuleren het probleem vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Daardoor ga je er ook anders over nadenken en krijg je er een ander gevoel bij. Die verandering kan leiden tot ander gedrag, waardoor jouw probleem hanteerbaar wordt en zich oplost. Met als gevolg dat je gelukkiger wordt in je werk en/of privéleven en door kunt groeien.

 

Meerwaarde: kennis en ervaring

Een goede coach onderscheidt zich door kennis en ervaring. Mijn meerwaarde bestaat uit:

1. kennis

In mijn werk gebruik ik deze hulpbronnen:

Neuro Linguïstische Programmering (NLP)

Transactionele Analyse (TA)

Systemisch Werken/Familieopstelling

Hierdoor ben ik goed in staat je probleem op diepere niveaus te benaderen. Dat geeft je inzicht en meer mogelijkheden je probleem op te lossen.

2. ervaring

Als trainingsacteur heb ik veel ervaring op het gebied van rollenspelen, lichaamstaal en contact maken. Daardoor kan ik je ook goed helpen bij problemen in bijvoorbeeld interactie met anderen.

 

Hoe werkt het?

Stap 1: kennismaken

Tussen de coach en degene die wordt gecoacht is een prettig contact belangrijk. Want als je je niet op je gemak voelt bij mij, is de kans groot dat de coaching weinig succes heeft. Anders gezegd: vertrouwen en veiligheid zijn een voorwaarde. Daarom maken we eerst kennis om te kijken of we met elkaar kunnen en willen werken. Dat gesprek verplicht je tot niets en je hoeft ook niet meteen een beslissing te nemen of je mij als coach wilt. Je hebt alle tijd daar rustig over te denken, ik doe dat ook.

 

Stap 2: intake 

Als je besluit met mij te willen werken en ik wil dat ook, volgt er een tweede ontmoeting: de intake. Je kunt de intake vergelijken met een (diepte)interview, waarbij ik een beeld probeer te krijgen van wie je bent, wat je probleem is en hoe jij ermee omgaat.

In dit gesprek maken we ook een werkcontract. Hierin staan onze werkafspraken, zoals het aantal afspraken, je doelen in concrete gedragsbeschrijvingen en de positieve effecten daarvan op de lange termijn.

Bijvoorbeeld: ‘Ik wil bij netwerkbijeenkomsten makkelijker contact kunnen maken met onbekende mensen. Want dan heb ik minder vervelende spanning tijdens mijn werk.’

 

Stap 3: coaching

De kern van coaching is het gesprek. Jouw probleem staat daarin centraal. Ik stel vragen, jij vertelt waar je tegenaan loopt, welke stappen je hebt gezet,  etc. Hierdoor word je je bewust van je gedrag, de eerste stap naar ander, effectiever gedrag. Ook werken we aan het vergroten van je zelfvertrouwen en het onderzoeken van je mogelijkheden, zodat je die kunt ontwikkelen en toepassen in de praktijk. Belangrijk daarbij is dat ik als coach vooral ‘luister naar wat er niet gezegd wordt’ (Peter F. Drucker) .

 

Andere uitspraken die ik in dit verband ondersteunend vind zijn:

 

Help mij het zelf te doen

(Maria Montessori).

 

Voordat ik verwacht dat de ander verandert, kijk ik eerst naar mezelf. En daarna voor de zekerheid nog een keer

(Dalai Lama).

 

Moed begint met jezelf tonen zoals je bent

(Brené Brown).

 

Eerst begrijpen en dan begrepen worden

(Stephen Covey)

 

Binnen of buiten

Voor de coaching gebruiken we een gespreksruimte in het gebouw waar je werkt, of op een externe locatie.

Mocht je behoefte hebben aan beweging, dan kunnen we ook naar buiten voor een fiets- of wandelsessie.

 

Zakelijk of privé

Als coach werk ik voor zowel bedrijven en organisaties als voor privé-personen.

 

 

Meer weten of een offerte opvragen? 

Je kunt hier contact met me opnemen. Ik help je graag verder!